טיפים לרכיבה בטוחה בלילה

כשעליתי בפעם הראשונה, בתור רוכב צעיר להר בנטל באחד מערבי הפסח, הסקתי הרבה מסקנות. רובנו לוקחים את רכיבת הלילה כמובן מאליו. כולנו בטוחים שהיא שוות ערך לרכיבת יום, במיוחד לאור העובדה שרובנו נוסעים בכבישים רכבים ומוארים. כמובן, שהרכיבה המסורתית להר בנטל היא דוגמת קיצון שרובנו לא נתקל בה ביום יום אך היא מייצגת את העקרונות הכי חשובים.

 

ריכוז מקסימלי

רכיבת לילה הינה רכיבה הדורשת טכנית רבה ובכלל היא מוגדרת כרכיבה טכנית מאוד. הסיכונים ברכיבת לילה גבוהים, היא דורשת ריכוז מקסימלי ולעיתים קשה להזעיק עזרה. 

 

תדליק ת'אור

העין האנושית מתקשה לראות בתנאי תאורה נמוכים. לכן נהיגה בלילה דורשת מאיתנו להסתמך על אלומת האור של אורות הדרך או במקרה הטוב של אורות עמודי התאורה בצידי הדרך. הפגיעה בראות דורשת מהרוכב ריכוז מקסימלי לאורך זמן.

 

אני מת לישון

רובנו ערים במהלך היום וישנים בלילה, כך פועל השעון הביולוגי שלנו. לא משנה כמה רוח נכנסת לקסדה וכמה היא קרירה ומרעננת השילוב בין העייפות המצטברת במהלך היום, הצורך בריכוז גבוהה לזמן ממושך, המהלומות האין סופיות מתוואי הדרך והמלחמה בשעון הביולוגי גורמים לסיכון ממשי לרוכב.

 

היפותרמיה וכוויות קור

זוכרים את הסיפור על הר בנטל? אז שם למדתי שביגוד תרמי, 3 שכבות של ביגוד רגיל וחליפת רכיבה שגרמו לי להזיע באקלים התל אביבי, לא אפקטיביים בכלל כשאתה עולה על הר, בצפון מזרח הגולן, בשעה 4 לפנות בוקר, בעיקר באביב.

 

משוגעים

כולנו שמענו בחדשות סיפורים קורעי לב על תאונות שנגרמו בגלל כלי רכב עוברים באדום מלא או אדם שיכור שעלה על הכביש. משום מה בלילה כמות "המשוגעים" הללו עולה ונדרשת תשומת לב מרבית כדי להימנע ולהתחמק מהם. 

 

קריאה לעזרה

במידה וחלילה קרה לכם משהו ואין לכם אפשרות ליצור קשר עם מוקדי החירום ההשלכות לכך בלילה יהיו גדולות יותר. התנועה במהלך הלילה דלילה יותר בהשוואה ליום כך שההסתברות שיהיו עוברי אורך שיוכלו להזעיק עזרה פוחתת, לעיתים זה יכול להיות ההבדל בין חיים למוות.

 

שכרון חושים

רוב רוכבי האופנוע במיוחד אלו מבנינו בעלי האופנועים עם הנפחים הגבוהים, אוהבים להרגיש את העוצמה והמהירות. תודו, כולנו מכורים למהירות. בלילה התנועה דלילה מאוד ובחלק מהכבישים כנראה שלא נפגוש באף כלי רכב. התוצאה היא שרובנו נרצה לסחוט את דוושת הגז ובכך נסכן את עצמנו עוד יותר.

 

זהירות סכנת החלקה

בימי החורף כולנו מודעים לכך שהכביש רטוב וכנראה שננהג במשנה זהירות. רובנו לא חושבים על כך שגם בקיץ הכביש עלול להיות מחליק מאוד. עם ירידת הטמפרטורות בלילה לעיתים מתעבות טיפות טל על גבי הכביש. השמן והאבק שהצטברו על גבי האספלט צפים מעלה על גבי הטל וגורמים להיווצרות משטח מחליק מאוד. אגב גם סימוני הכביש מבוססי שמן, גורמים לאפקט זהה.

 

ראיית לילה

העין האנושית מסוגלת להסתגל לראייה בתנאי לילה על ידי הפרשה של חלבון בשם רודופסין, כאשר החלבון הזה נחשף לאור בוהק הוא נהרס. הרס החלבון גורמת להפסקת יכולת ראיית הלילה. לעין האנושים לוקח 20 עד 30 דקות לייצר רמה קריטית של חלבון הרודופסין על מנת שתוכל לשוב ולראות בלילה. כאשר רכב מגיח מעברו השני של הכביש או שאנחנו עוברים דרך צומת מוארת ההשלכות הם שנסתנוור בקלות ושלמשך 20 עד 30 דקות הבאות נתקשה לראות.

 

הבחנת צבעים

בנוסף לכך שלחלבון הרודופסין לוקח 20 דקות לאפשר לנו את יכולת ראיית הלילה הוא בעל שלילי נוסף. הרודופסין מגיב לאורכי גל (האור שחוזר ממשטחים בעלי צבעים או מרקמים) שונים בצורה דומה כך שאנחנו רואים את העולם בשחור לבן. 

 

תפיסת עומק

עקב הראות הירודה בשעות הלילה אנו מתקשים לראות עצמים שנמצאים בסמוך לעצם אחר. עקב כך קשה לנו להעריך את הגודל או המרחק שלנו מהם.

 

זהירות פנייה

אז תפיסת עומק אין לנו, הנהג המעצבן ממול סנוור אותנו והקשה עלינו לראות בלילה. נוסף לכל אלו אנחנו גם לא יודעים מתי יש פניות כי אלומת האור של הפנס הקדמי פונה רק כלפי האזור אליו אנו מכוונים את הכידון אבל לא לצידי הדרך.

 

עד עכשיו שמעתי רק בעיות. איפה הפתרונות?

התשובות לרוב הבעיות פה הן פשוטות מאוד: אם אתם לא חייבים לנהוג בלילה, אל תנהגו. אין טעם לקחת סיכונים מיותרים. העצה הזו לא מחזיקה מים במבחן המציאות לכן התשובה היותר נכונה היא, תהיו מודעים. ככל שאתה, בתור רוכב ,מודע יותר לבעיות שעומדות בפניך כך ההסתברות שלך להתמודד איתן בצורה נכונה עולה.

 

סע לאט

בעולם הפיסיקה יש בדיחה ישנה. מה שהורג זה לא המהירות, זהו העצירה הפתאומית. כמו שציינתי הרצון לסחוט את הדוושה חזק, אבל בהתחשב בכל הסיכונים שרכיבת הלילה טומנת בחובה, הורדת היד מדוושת הגז היא פתרון לא רע בכלל. ההשלכות של תאונה הופכות לקיצוניות פחות כלל שהמהירות יורדת. 

 

הימנעות מסנוור

לרוב ניתן לראות את אלומת האור של רכב ממרחק גדול מאוד. כאשר אני מזהה שמתקרב אליי כלי רכב אני מתרכז בסימון קו השול. זה מאפשר לי לשמור על הנתיב ולא להסתכל על מוקד האור בצורה ישירה. כך אני מצליח לשמור על הסתגלות העין שלי לראיית לילה.

 

תהיו חכמים ולא צודקים

כמו שאמרנו, משוגעים יש בכל מקום ואי אפשר באמת להתחמק מהם. לכן עליכם לדאוג בראש ובראשונה לעצמכם. גם אם יש לכם ירוק ברמזור האטו, הסתכלו ימינה ושמאלה וודאו שהצומת אכן פנויה. אם מישהו מתפרע על הכביש תנו לו לעקוף אתכם, כאשר אתם מאחוריו אתם רואים בדיוק מה הוא עושה ולא מסתמכים על מראות.

 

מזג אוויר וביגוד מתאים

למזלנו בשנים האחרונות, תחזית מזג האוויר מתעדכנת על בסיס שעתי בטלפון של כל אחד ואחת מאיתנו. עקבו אחריה לפני שאתם יוצאים לרכיבה והתכוננו בהתאם. אם יש לכם מקום אחסון נוסף באופנוע נצלו אותו ושימו לכם לפחות סט נוסף של ביגוד.

 

שנ"צ

במידה ואתם יודעים שמתוכננת לכם רכיבת לילה ארוכה תשנו טוב לפני. עדיפות בחדר חשוך (מחזורי שינה יותר יעילים), אין חלופה לשינה טובה.

תוכן עניינים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך
משקל אופנוע 125
כמה שוקל אופנוע 125?

אופנוע 125 הוא אופנוע שנפח המנוע שלו הוא 125 סמ"ק בלבד. מדובר על אופנוע קטן וקומפקטי שמהווה אופציה נהדרת עבור רוכבים צעירים בתחילת דרכם. בניגוד