טיפול נכון בשרשרת ושמן מוטול

שרשרת האופנוע הינה המכלול המוזנח ביותר בכל הקשור לתחזוקת האופנוע. גם אני חטאתי בזה מספר פעמים. כמויות התירוצים האין סופיים שאמרתי לעצמי "אין לי כח היום", "השעה כבר מאוחרת, חשוך מדי", "מחר".

בפועל, ההבדל בין שרשרת שמטופלת בזמן וכראוי לבין שרשרת מוזנחת, מתבטא לא רק בכיס שלנו אלא גם בחיים של כולנו. רוב רוכבי האופנוע שפגשתי לא מתעמקים בנושא השרשרת, מבחינתם שימון הוא בין טיפול לטיפול ואין בכלל צורך לנקות את השרשרת. 

 

מה היא שרשרת האופנוע?

על פניו התשובה פשוטה. תפקידה של השרשרת פשוט מאוד, היא מעבירה את הכח מחטיבת הכח (מנוע וגיר) אל גלגל השיניים של הגלגל האחורי. אך במציאות התשובה קצת יותר מסובכת. שרשרת האופנוע צריכה לעמוד בהמון מאמצים למשך עשרות אלפי קילומטרים. לכן היא בנויה בצורה מורכבת יותר מזו של שרשרת אופניים פשוטה.

 

מבנה

רוב האופנועים משתמשים בשרשראות מסוג O-Ring, ידוע לנו שיש סוגים נוספים של שרשראות, אך כיוון ששרשרת ה-O-Ring היא הנפוצה ביותר בקרב אופנועי כביש, נתמקד בה.

שרשרת מסוג O-Ring בנויה ממספר רכיבים: חוליות (חלקה הפנימי של השרשרת), פלטות (חלקה החיצוני של השרשרת), פין שתפקידו לנעול את רכיבי השרשרת השונים והוא עובר דרך רולר (החלק שמתגלגל מעל השיניים של גלגלי השיניים), תותב (בושינג) שמשמש כסוג של מיסב בין הרולר לפין וטבעת אטימה מסיליקון – O-Ring שממוקמת סביב הרולר בין החולייה לפלטה. טבעת האטימה מונעת כניסת לכלוך לצירי השרשרת ושומרת את חומר הסיכה של הרולר במקומו.

 

חזק הבחור

שרשרת האופנוע מסווגת כציוד מכאני. יש לה תקן המתכלל בתוכו גם את המבנה הגיאומטרי של השרשרת ודרגת העמידות שלה בעומסים מכאניים. בשל כך אסור (!) להחליף את השרשרת לאחת אחרת שאינה בעלת אותם מאפיינים. שרשרת לא מתאימה עלולה להישבר והדבר יכול להעלות לכם בחייכם. 

 

איך לשמור על השרשרת

על פי רוב יצרני האופנוע את שרשרת האופנוע נדרש לשמן כל 500 קילומטר. לפני שמשמנים, חובה לנקות את השרשרת באמצעות ספריי ניקוי ייעודי לשרשרת, אני אישית משתמש ב-Motul C1 ומאוד מרוצה מהתוצאות. 

נוסף לתכשיר C1 אני מקרצף את השרשרת בעזרת מברשת פשוטה לניקוי שרשרת. ניתן לרכוש אותה באלי אקספרס בעלות של בערך 10 שקל. חשוב לעבור על גבי כל השרשרת, אם אין ברשותכם ג'ק אמצע או ג'ק מרוצים ניתן לנקות ולשמן את החלקים החשופים של השרשרת אחת לכמה רכיבות.

אם תרצו להיות יסודיים יותר, ניתן לנקות ולשמן חלק חשוף בשרשרת ולאחר מכן להזיז את האופנוע כמה מטרים ולחזור על פעולה זו מספר פעמים. בסיום ניקוי ושימון השרשרת חשוב לעבור גם על גלגלי השיניים כמה שניתן אחרת הלכלוך 'יזחל' במהרה לכיוון השרשרת והשמן בכיוון ההפוך.

 

שימון השרשרת

באופן מפתיע רוב רוכבי האופנוע ואפילו המכונאים לא יודעים כיצד לשמן את השרשרת בצורה נכונה. הטעות הנפוצה ביותר שיצא לי לראות, היא שימון השרשרת ללא ניקוי שלה טרם השימון. טעות נפוצה נוספת הינה שימון החלק החיצוני של השרשרת בלבד (החלק שאינו בא במגע עם גלגלי השיניים).

למען הסר ספק, רק לאחר השלמת תהליך ניקיון השרשרת וגלגלי השיניים במלואו, ניתן להתחיל בתהליך השימון. הסיבה לכן הינה העובדה שהשמן סופג לתוכו את הלכלוך שמצטבר ממקומות שלא נוקו.

את תהליך השימון מתחילים מהאזור החשוף של השרשרת, מסובבים את גלגל האופנוע מעט בעזרת היד וחוזרים על הפעולה מספר פעמים, ולסיום משמנים את אזור גלגל השיניים האחורי.

 

דגשים

אתם אוהבים את האצבעות שלכם במקום? אם התשובה שלכם חיובית, מצויין אתם כמו רוב האנשים הנורמטיביים. אחד הטרנדים המסוכנים יותר שיצא לי להכיר הוא ניקוי או שימון השרשרת כאשר האופנוע עומד על ג'ק צד / ג'ק מרוצים במצב מונע ומשולב בהילוך ראשון. לצערי הייתי עד למקרה בו בחור איבד חלק (למזלו קטן) מהאצבע והציפורן, הוא יצא בזול, בבקשה אל תהיו כמוהו.

אתם לא רמבו. אל תשעינו את האופנוע על ג'ק הצד ותנסו לאזן את כל האופנוע עליו, מעבר לעובדה שאתם מזיקים לעצמכם ולאופנוע אתם עלולים להזיק גם לבחור חסר המזל שנמצא מתחת לאופנוע ומטפל לכם בשרשרת.

השתמשו בתכשירים שמתאימים לשימוש בשרשרת שלכם, שרשראות O-Ring דורשות תכשירים שאין בהם חומרים שעלולים להזיק לאטמים. חומרים מסירי שמנים כגון דלק, ספריי ניקוי קרבורטורים או ברקסים, חומרים מונעי חלודה או WD-40.

לפני שאתם קונים תכשירים, קראו את התוויית בהרבה תשומת לב וודאו שהתכשיר מתאים לדרישות שלכם. אני אישית השתמשתי בעבר בספריי C2 של חברת Motul אך בשנים האחרונות עברתי למשחת C5 מטעמי נוחות, כל אחד וההעדפה שלו.

מומלץ לבצע את השימון לאחר נסיעה כאשר השרשרת עדיין חמה. פעולה זו תקל עליכם בניקוי ותבטיח שימון יעיל יותר של השרשרת.

בחורף מומלץ לשמן את השרשרת לעיתים קרובות יותר, המלצה נוספת היא לשמן את השרשרת לאחר שטיפת האופנוע.

 

שמן ושמור

תחזוקת השרשרת היא פעולה שגוזלת במקרה הכי גרוע 10 דקות (כולל לרדת במעלית, תזמנתי בשבילכם).

זלזול בתחזוקה של השרשרת יגרום במקרה הטוב לבלאי מהיר שלה ושל גלגלי השיניים ולכן גם לחור בכיס שלכם בגובה של כמה אלפי שקלים טובים, לצורך החלפת השרשרת. במקרה הרע השרשרת תקרע במהלך הנסיעה והרוכב יאבד את ההנעה.

או אם איתרע מזלו של הרוכב השרשת תסתבך בגלגל האחורי, תנעל אותו והרוכב יאבד שליטה לגמרי. במקרה הנורא ביותר השרשרת תקרע ותצליף ברגל של הרוכב, לרב התוצאה היא פציעה חמורה של הרגל.

תוכן עניינים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך
2020 Yamaha MT-03 – סקירה

זה ציפור? לא! זה מטוס? כנראה שלא! זו ימאהה שמנחיתה עלינו את ה-MT החדש עם המנוע האהוב על כולנו, עיצוב שרירי ומשודרג ושינויים משמעותיים במתלים.

מצבר לאופנוע
כמה אמור לעלות מצבר לאופנוע?

האופנוע לא מניע – מה עושים? יכולות להיות לכך מספר סיבות אבל אחת הסיבות השכיחות ביותר היא סיום חיי המצבר. איך יודעים שזו הסיבה, מה

טיפים לרכיבה בטוחה בלילה

כשעליתי בפעם הראשונה, בתור רוכב צעיר להר בנטל באחד מערבי הפסח, הסקתי הרבה מסקנות. רובנו לוקחים את רכיבת הלילה כמובן מאליו. כולנו בטוחים שהיא שוות