מה הקשר בין אופנוע לכביש ומה חשיבות הצמיגים?

קמתי בבוקר, מתכנן ללכת לעבודה, מגיע לאופנוע שלי ומהו הדבר הראשון שאסתכל? אולי אבדוק שמן ומים? אולי אסתכל שלא נגעו באופנוע במהלך הלילה (או שאיזה חתול לא בילה עליו את שנת הלילה שלו? כל התשובות הללו לא נכונות לצערי.

 

הרכיב המוזנח ביותר

כאשר אנחנו מגיעים למוסך לטיפול התקופתי רובנו נהיה מאוד פדנטים לגבי המנוע והשמנים או הפילטרים אותם נתקין באופנוע. חלקנו, אף יתנו הוראות מדויקות מאוד למכונאי מה אנחנו רוצים שהוא יעשה וכיצד.  האחראיים שבינינו אפילו יחליפו שרשרת ושימנו אותה בזמן. אבל רובנו, ככל הנראה נתעלם מהרכיב החשוב ביותר באופנוע – הצמיגים.

 

ההבדל בין אסון לנס

מה היא לדעתכם תכונת האופנוע שהכי מסוכן לאבד? הנעה? בלימה? היגוי? ללא ספק התכונה שהכי מסוכן לאבד בכל כלי רכב היא יכולת ההיגוי. 

איבוד יכולת ההנעה תוביל לכך שעלץ לעצור בצד ולהמתין לגרר, לרוב בלי השלכות נוספות רבות. במקרה של איבוד יכולת הבלימה, למזלנו באופנוע יש לנו שני מערכות בלימה נפרדות אחת לגלגל האחורי ואחת לגלגל הקדמי. במקרה ששתי מערכות הבלמים יפסיקו לעבוד, עדיין ניתן לבצע בלימת מנוע. לרדת למהירות נמוכה ולאפשר לאופנוע לאבד את האינרציה שלו בעצמו. 

אלו מכם שאמרו שהיגוי הוא התכונה שהכי מסוכן לאבד, צודקים! למערכת ההיגוי אין תוכנית גיבוי. אובדן השליטה בהיגוי מתרחש בשניות ולא משאיר לנהג/רוכב חלון הזדמנות להגיב ולמנוע אסון.

 

הרכיב שהכי מסוכן לאבד

אז אחרי שהבנו מהי התכונה שהכי מסוכן לאבד עולה השאלה מה הוא הרכיב שהכי מסוכן לאבד? התשובה כאן היא כמובן – צמיגים. הצמיג הוא הרכיב היחיד שמחבר את האופנוע לכביש. בלעדיו הרוכב יאבד את היכולת לשלוט באופנוע על ידי היגוי או בלימה ולרוב התוצאות יהיו קטסטרופליות.

 

סנטימטרים ספורים

באופן מפתיע ולמרות העובדה שלאופנועים יש צמיגים יחסית גדולים זאת בהשוואה לרכבים, השטח שבא במגע בפועל עם הכביש הוא קטן. מדובר באחדות בודדות של סנטימטרים רבועים. לרוב מידות הצמיג אכן משפיעות על גודל השטח אך ההבדל בין הצמיגים זניח.

 

הגורמים המשפיעים על אחיזת הצמיג

לצמיגים יש מספר לא מבוטל של גורמים המשפיעים על אחיזתם בכביש. הבולטים שבהם:

 

מצע

המשטח עליו נוסעים הינו הגורם הראשון שיעלה בראשם של רוב הרוכבים והסיבה לכך הינה פשוטה, מעט שמן או חול על הכביש והדרך להתהפכות קצרה מאוד. בתור רוכב אני נוטה להימנע מכל כתם שאני רואה על הכביש. למשל מאזורים מבריקים, סימוני דרך, סימני "קשת בענן" שנוצרים בעקבות ציפת שמן על גבי מים וכן בזמן רכיבה אחרי תקופה בה לא ירד גשם. כמו כן, אני משתדל להימנע ככל הניתן מנסיעה על חצץ וחול. במקרים בהם אין ברירה, מומלץ לנסוע במהירות איטית ככל הניתן. 

 

תכונות הצמיג

צמיגים שונים עשויים מתרכובות שונות ועוברים תהליכים שונים. בשל כך כל דגם של צמיג הוא בעל תכונות שונות. התקן האירופאי כמו גם הישראלי, מחייב את היצרן לספק לצרכן שלושה פרמטרים באופן אחיד וברור.

כשישנו מדרג איכות אחיד המסומן על ידי האותיות A עד G, כאשר A הינה התוצאה הטובה ביותר לקטגוריה. שתי קטגוריות נמדדות בצורה זו, צריכת דלק – ככל שהצמיגים מתנגדים יותר לגלגול כך הם צורכים יותר דלק, ואחיזה בכביש רטוב (שבעיניי מדובר בקטגוריה החשובה ביותר).

קטגוריה נוספת שהיא רעש חיצוני, נמדדת בדציבלים, כך שככל שהמספר נמוך יותר כך הצמיג טוב יותר בקטגוריה זו.

המשפט קיבלת מה ששילמת מקבל משנה תוקף בעולם הצמיגים. צמיגים זולים – מתוצרת סינית בדרך כלל עשויים לרוב מחומרים זולים. על מנת לחסוך עלויות יצרני הצמיגים ישתמשו בתהליך ריבוד פשוט יותר ותהליך גיפור קצר יותר. התוצאה, לרוב צמיג זול בעל שחיקה נמוכה ובהתאם לכך אחיזה נמוכה.

 

אחזקה נכונה

כל כמה זמן אתם מנפחים צמיגים? התשובה הנכונה היא כל שבועיים. נסיעה על צמיג בלחץ אוויר נמוך גורם לו לנזק בלתי הפיך, הכוללת, שחיקה מוקדמת ובמקרי קיצון הקטנת שטח המגע עם הכביש. 

גם המצב ההפוך של ניפוח יתר של הצמיג בכדי לנסות להאריך את הזמן בין ניפוח לניפוח לא 'בריא' לצמיגים. כתוצאה מניפוח יתר הצמיג הופך להיות קשה ממה שהוא תוכנן והמדרס לא מתפרס כראוי על פני הכביש, בפועל שטח המגע של המדרס עם הדרך קטן.

הידעת?

כל יצרן אופנוע מספק שני לחצי אוויר שונים לניפוח הצמיג בהתאם לתנאי הנסיעה לדוגמא, ניפוח של הגלגל האחורי בלחץ אוויר גבוה יותר בכדי לפצות על משקל מורכב.

 

גיל

בהתאם לתקנות בישראל על כל צמיג חייב להיות מוטבע תאריך הייצור שלו. תאריך הייצור מוטבע כקוד בן ארבע ספרות. שתי הספרות הראשונות משמאל מייצגות את מספר השבוע בשנה בו יוצר הצמיג ושתי הספרות האחרות מייצגות את השנה.

לדוגמא צמיג המסומן בקוד 3420 הוא צמיג שיוצר בשבוע ה-34 בשנת 2020. צמיגים מתבלים גם ללא שימוש בהם ולכן יש להם תאריך תפוגה של 6 שנים, גם במקרה בו הם יושבים על המדף.

 

מראה

השמש הישראלית לא פוסחת על אף רכיב באופנוע אשר נחשף לשמש, גם הצמיגים לא חפים מכך. צמיגים יבשים מתפקדים פחות טוב על הכביש ואחיזתם פוחתת עקב חוסר היכולת של הצמיג להיצמד לתוואי הדרך.

 

שחיקה

לכל צמיג יש חריצי מדרס שתפקידם לפנות נוזלים מהשטח שבין הצמיג לכביש. עומק החריצים חשוב מאוד. צמיג שלא יצליח לפנות את הנוזלים שמתחתיו יצוף מעליהם וינתק לחלוטין מגע מהכביש.

עומק המדרס בצמיג חייב להיות גבוהה משני מ"מ. הדרך הכי טובה לבדוק את עומק המדרס היא על ידי שימוש בסימוני השחיקה. כאשר מייצרים את הצמיג ויוצקים את המדרס יוצקים גם אזורים מוגבהים בתוך חריץ המדרס בצורת ריבוע, כאשר גובה סימוני השחיקה אחיד עם מדרס הצמיג, חייבים להחליף את הצמיג בהקדם.

 

אל תזלזלו

צמיג האופנוע צריך להתמודד עם עשרות דרישות בו זמנית. אחיזה, התנגדות גלגול נמוכה, פינוי נוזלים, שחיקה, רעש, נוחות ועוד. הצמיג הוא הדבר היחיד שמשאיר אותנו מחוברים לכביש. תשמרו עליו והוא ישמור עליכם.

תוכן עניינים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך
טיפים לרכיבה בטוחה בלילה

כשעליתי בפעם הראשונה, בתור רוכב צעיר להר בנטל באחד מערבי הפסח, הסקתי הרבה מסקנות. רובנו לוקחים את רכיבת הלילה כמובן מאליו. כולנו בטוחים שהיא שוות

משקל אופנוע 125
כמה שוקל אופנוע 125?

אופנוע 125 הוא אופנוע שנפח המנוע שלו הוא 125 סמ"ק בלבד. מדובר על אופנוע קטן וקומפקטי שמהווה אופציה נהדרת עבור רוכבים צעירים בתחילת דרכם. בניגוד