מה ההבדל בין אופנוע 2 פעימות לאופנוע 4 פעימות?

אלו מאיתנו שרוכבים על אופנועים כדרך קבע – כנראה מכירים את המושגים "מנוע 2 פעימות" ו- "מנוע 4 פעימות", גם אם לא לעומק.

רוכבים מתחילים או כאלו המעוניינים להיכנס לתחום האופנועים (מזל טוב!), כנראה לא ממש מבינים מה זה אומר.

במאמר זה נסביר על ההבדלים בין מנועי 2 פעימות ובין מנועי 4 פעימות, וגם נצרף מספר המלצות למתלבטים!

 

איזה מנוע עדיף?

תחום האופנועים כולל בו מושגים רבים, שאינם ברורים לכולנו לחלוטין. בין המושגים השגורים ביותר, ויחד עם זאת – אלו שהם לא ממש ברורים, נמנים מנועי 2 פעימות ומנועי 4 פעימות. אנשי מקצוע רבים מסבירים לנו לעתים על רגל אחת – מדוע כדאי לנו לקנות סוג מסוים של אופנוע, ולא סוג אחר. לרוב ההעדפה קשורה לצרכים האישיים שלנו, ולאו דווקא מכיוון שסוג אחד הוא יותר "טוב" מהסוג השני. המומחים של מטלון אופנועים עזרו לנו להבין – מה ההבדל בין 2 פעימות ו- 4 פעימות.

 

ההבדל בין 2 פעימות ל- 4 פעימות

אנו יכולים לצייר בדמיוננו את מנוע האופנוע כמפעל קטן, המבצע בכל מחזור 4 פעולות: יניקה, דחיסה, עבודה ופליטה. הפעולה היחידה המפיקה עבורנו כוח הנעה היא העבודה, וכל שאר הפעולות למעשה נמצאות שם בשבילה.
מנוע 2 פעימות למעשה מאפשר את היארעות ארבעת הפעולות האלה בשתי פעימות, כשהפעימה הראשונה היא יניקה ודחיסה, והשנייה היא עבודה ופליטה.
לעומת זאת, מנוע 4 פעימות מקדיש פעימה שלמה לכל אחת מהפעולות.
מכאן ניתן להבין – שמנוע 2 פעימות הוא חסכוני יותר ומאפשר עבודה לעתים תכופות יותר.

 

ומה קורה בפועל?

השאלה העיקרית היא כמובן – מה עדיף לנו בסופו של דבר, והאם העבודה של מנוע דו פעימתי היא תמיד כדאית לנו ברכיבה? למנוע 2 פעימות יש יתרונות וחסרונות, ועליהם נפרט בקצרה.

 

יתרונות מנוע 2 פעימות

בתור התחלה, ניתן לומר שמדובר במנוע פשוט יותר ועם פחות חלקים נעים – מה שמאפשר פחות בעיות וטיפולים זולים יותר – חשוב! גם המחיר הכולל של אופנועים דו – פעימתיים הוא זול יותר, והם מאפשרים ביצועים טובים יותר לרוכב ברוב המקרים, הנובעים מעבודה בסל"ד גבוה ויותר כוח שיורד אל הצמיג.

 

חסרונות מנוע 2 פעימותז

המנועים הדו – פעימתיים מייצרים ויברציות משמעותיות, שעלולות להפריע לחלק מהרוכבים. מכיוון שאין מערכת שמן במנוע 2 פעימות – הדבר מחייב את הרוכב לקחת עמו שמן ייעודי, ולהכיר את היחסים בין הדלק ובין כמויות השמן שיש להוסיף בכל תדלוק. בנוסף, מכיוון שמנוע 2 פעימות עובד בסל"ד גבוה יותר מאשר מנוע 4 פעימות – צריכת הדלק שלו היא גבוהה משמעותית, ואנחנו מדברים כאן על צריכה גבוהה כמעט פי שניים!

על אף יתרונותיו הרבים של המנוע הדו – פעימתי, רוכבי שטח רבים עדיין מעדיפים את אופנועי השטח בעלי מנוע 4 פעימות.

 

כלי כבד

תוכן עניינים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך
טיפים לרכיבה בטוחה בלילה

כשעליתי בפעם הראשונה, בתור רוכב צעיר להר בנטל באחד מערבי הפסח, הסקתי הרבה מסקנות. רובנו לוקחים את רכיבת הלילה כמובן מאליו. כולנו בטוחים שהיא שוות

2020 Yamaha MT-03 – סקירה

זה ציפור? לא! זה מטוס? כנראה שלא! זו ימאהה שמנחיתה עלינו את ה-MT החדש עם המנוע האהוב על כולנו, עיצוב שרירי ומשודרג ושינויים משמעותיים במתלים.