המדריך לקניית קסדה חדשה

אמצעי הגנה לרוכב האופנוע הם ללא ספק המוצר שרוכבים מזלזלים בו הכי הרבה. רוב הרוכבים לא משתמשים בביגוד רכיבה כלל. ומעטים הרוכבים המשתמשים במיגון המכיל מגנים באזורים קריטיים ועשוי סיבי אראמיד (עמיד בקריעה בזמן תאונה). בנוסף, רוב הרוכבים בוחרים קסדות על פי מראה או מחיר זול, במקום על פי מדד של הגנה. לעיתים הרוכב מודע לכך שהוא צריך לקנות מיגון טוב אך חוסר ידע בנושא גורם לבחירת ציוד נחות או לא מתאים לאופן הרכיבה שלו. לצערנו המשמעות היא שלרוב הפציעות חמורות בהרבה ממה שהן היו יכולות להיות לו המיגון היה מתאים, לעיתים אף תאונות קשות גורמות למוות שהיה ניתן למנוע אותו בקלות.

 

קסדה בראש טוב

לקסדה ישנם מספר תפקידים עיקריים בהגנה על הרוכב:

  • מדובר על 'קונכייה' קשה שנועדה להגן על עצם הגולגולת מפני פגיעות מכאניות שעשויות לגרום לשבר.
  • שיכוך זעזועים – מח האדם נמצא בגולגולת והוא מוגן בתוכה בתוך נוזל, זעזוע וחבורות ברקמת המח נגרמות כתוצאה מהתנגשות המח בעצם הגולגולת. במקרה הטוב הנזק הוא זעזוע מח קל. במקרה הרע מדובר על דימום מוחי. במקרה הנורא פגיעה חמורה במח עשויה לגרום לנכות, מוות או מוות מוחי. הקסדה משככת את הזעזועים על ידי המרת אנרגיית הפגיעה לשבירה של אזורי קריסה במעטפת הקסדה.
  • קיבוע הצוואר – הקסדה מגבילה את תנועת הצוואר בכך היא מונעת מצב הנקרא בעגה המקצועית "צליפת שוט" בזמן תאונה. מצב זה יכול לגרום נזק למח, שברים או סדקים בחוליות הצוואה ואף לקריעה של עמוד השדרה או שבירת המפרקת.
  • בידוד רעשים – "מחלה" של רוכבי אופנוע היא אובדן או פגיעה ביכולת השמיעה בעקבות חשיפה ממושכת לרעשי הרוח בנסיעה. קסדה איכותית מבודדת את רעשי רוח.

 

קסדת חצי

קסדות חצי הוצאו מחוץ לחוק בישראל (וטוב שכך) בתאריך 17.1.2019. מדובר בקסדות מסוכנות מאוד כיוון שבעת תאונה הן לא מספקות הגנה כלל. שיכוך הזעזועים, קיבוע הצוואר ובידוד הרעשים לא קיים בהן כלל. המעטפת הקשיחה של הקסדה מכסה רק חלק קטן מהראש ולא מספקת מספיק הגנה. קסדות אלו אסורות למכירה, קנייה ושימוש.

BELL CUSTOM 500 DLX SE - קסדת בל קאסטום 500 דלקס אפור

 

קסדת שלושת רבעי

קסדת שלושת רבעי היא קסדה שמכסה את קרקפת הרוכב מאזור המצח לכיוון העורף ומכסה גם את הרקות והאוזניים. קסדה מהסוג נחשבת נוחה מאוד בימי הקיץ הלוהטים בישראל זאת בזכות העובדה שפני הרוכב חשופים לאוויר. עם זאת ומאותה הסיבה (פני הרוכב החשופות), קסדת השלושת רבעי מספקת הגנה נמוכה מאוד. חיסרון נוסף לפנים החשופות בקסדה זו הינה הסכנה המתמדת לפגיעה מפסולת דרכים כמו אבנים או חצץ.

בידוד הרעשים בקסדה זו כלל אינו קיים כיוון שלא קיים מספיק מקום לבידוד הקסדה ולא ניתן לתת לקסדה פרופיל אווירודינאמי יעיל להפחתת הרעשים. לרוב מדובר בקסדות הזולות ביותר.

קסדת LS2 - AIRFLOW OF562 שחור

 

קסדה סגורה

קסדה סגורה היא קסדה שמגנה על כל ראשו של הרוכב, בפרט הפנים. לרוב היא מספקת את ההגנה הטובה ביותר בזמן תאונה או אפילו במפגש עם אבן תועה שעפה מגלגל של רכב. עם זאת, רוב הרוכבים יעידו שהיא פחות נוחה, במיוחד בימי הקיץ הישראלי. רוב הקסדות הסגורות מצוידות בפתחי אוורור שמספקים הקלה מסוימת לרוכב בזמן הנסיעה. אישית אני משתמש בקסדה מהסוג ולדעתי אפשר להתרגל אליה, כי הבטיחות היא לפני הכל. 

בידוד הרעשים בקסדות הסגורות הוא הטוב ביותר בהשוואה לשאר סוגי הקסדות. איכות בידוד הרעשים תלוי לרוב במחיר הקסדה ובמותג.

קסדת LS2 - STROBE FF325 אדום

 

קסדה נפתחת

קסדה נפתחת היא רוב הקסדות הסגורות מצוידות בפתחי אוורור שמספקים הקלה מסוימת לרוכב בזמן הנסיעה. בין קסדה סגורה לקסדת שלושת רבעי. הקסדה נראית כמו קסדה סגורה רגילה אך אזור הפנים של הקסדה ניתן להזזה על ידי ציר על מנת שתפתח למצב קסדת שלושת רבעי. מדובר על הקסדות היקרות ביותר בשוק, עם זאת, הן מספקות הגנה פחותה מזו של הקסדה הסגורה. הסיבה לכך נובעת משבר שנוצר בדרך כלל בציר הפתיחה שלהן בעת תאונה.

קסדת MT STORM(נפתחת)

 

פינלוק

שנאתו של רוכב היא התעבות אדים על גבי משקף הקסדה בימים קרים. קיימים מספר פתרונות לכך מתוכם הפתרון היעיל ביותר שמצאתי הוא משקף כפול. קיימים שני סוגי משקף מהסוג. הראשון הוא מדבקה שמדביקים על גבי חלקו הפנימי של המשקף. החיסרון של פתרון זה הוא עצם ההדבקה. מניסיוני, לא ניתן להסיר את המדבקה מבלי להזיק למשקף. הפתרון השני הוא שימוש במשקף כפול שנעזר בתותבים הנקראים פינלוק המקבעים אותו על גבי המשקף.

 

 

האם הקסדה מתאימה לי?

קסדה שיושבת נכון על הפנים צריכה ללחוץ על עצמות הלחיים. היא אמורה להיות מעט לא נוחה בהתחלה. כחודש אחרי התחלת השימוש בה כבר לא תרגישו אותה כלל. 

כלל האצבע הכללי גורס שהמרווח בין המצח לחלקה הפנימי של הקסדה לא יעלה על ס"מ = עובי האצבע המורה. בפועל אני מודד את היקף הגולגולת ומחפש באתר של היצרן את המידה שמתאימה לי. מומלץ להיעזר באדם נוסף בביצוע המדידה. 

אם הקסדה גדולה מדי, היא עלולה להחליק ולעוף מהראש במקרה של תאונה. במקרים מסוימים חוסר התאמה של הקסדה לראש הרוכב עלולה לגרום לתאונה מכיוון שבמהירויות גבוהות היא עלולה 'לרקוד' על ראש הרוכב. לכן הבדיקה האחרונה שאני עושה היא לבקש מאדם נוסף להחזיק את הקסדה חזק בזמן שהיא על הראש שלי ואני מנסה להזיז ולנער את הראש בתוך הקסדה. אם הראש זז רק מעט, הקסדה מתאימה. 

 

דברים נוספים שכדאי לדעת

לכל קסדה יש תאריך תפוגה, 5 שנים מיום השימוש בקסדה או 7 שנים מיום הייצור, המוקדם מהם. תאריך התפוגה מופיע על לשונית במקומות שונים בקסדה. חפשו טוב.

קיימות תוספות רבות לקסדה. החשובה בהם לדעתי היא ריפודים פריקים שניתנים לשטיפה. שימוש יומיומי בקסדה לזמן ממושך עלול לגרום לריחות לא נעימים בבדי הקסדה.

קסדות שונות נועדו לשימושים שונים. ההבדל הבולט ביותר הוא בטווח וזווית הראייה, למשל קסדת מוטוקרוס לא תתאים לרכיבת סופר ספורט ולהפך. בחרו את הקסדה בהתאם לאופי השימוש.

משקל הקסדה הוא מאפיין קריטי במחיר ובנוחות הקסדה. וגם כאן הטווח רחב.

 

מבחן SHARP

מבחן שארפ הוא מבחן ריסוק של קסדה. לדעתי תוצאות המבחן הן המאפיין החשוב ביותר. מבחן שארפ בודק את ביצועי הקסדה בזמן תאונה ומספק מידע רחב על תפקודה. החל מתפקוד כללי שמצוין על ידי 1 עד 5 כוכבים, ועד מידע פרטני יותר כגון פיצ'רים מיוחדים וכיצד כל אזור שונה בקסדה מתפקד בזמן תאונה. 

תוכן עניינים
מחפשים לקנות רכב במימון מלא ?

אצלנו תקבלו את ההחזר החודשי הנמוך בישראל. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך
car battery - new
מצבר לרכב בבית שמש

המצבר שלכם הפסיק לפעול בדיוק ברגע הכי לא טוב? מעתה, אין חשש: תוכלו לקבל שירות של מצבר לרכב עד הבית ובכך לחסוך מאות שקלים